top of page

Dojo Etikett

Minden egyes szabály a közösség biztonságát

és munkájának alapvető feltételét biztosítja.

A harcművészetek sajátja egy bizonyos felfogás, szellemiség. Hogyha ennek a szemszögéből gondolsz az etikettre, érthetőek lesznek az előírásai, hogy mit, miért, mikor csinálunk. Ha valamit nem tudsz, kérdezd meg egy magasabb övestől, vagy nézz utána.

Az etiketten belül meg lehet különböztetni két részt.

Az egyik az, ahogyan a dojoban viselkedni illik.  Ezt természetesen senki nem tudhatja anélkül, hogy megismertetné vele valaki. Ezek a szabályok egyrészről a megfelelő felfogás külső megnyilvánulásai, másrészről viszont ugyanezek az etikett  formák azok , amelyek kialakítják benned a megfelelő hozzáállást. Az etikett másik részét igazából nem kellene  leírni, mert  ide azok a szabályok tartoznak,  amelyeket elvileg mindenki  megtanult annak idején otthon, és amelyek a mindennapi életben is teljesen maguktól értetődőek, azonban  néhány kirívó eset miatt, mégis kénytelenek vagyunk foglalkozni velük, mert eltérnek az  európai szokástól és  gondolkodástól.

 

Dojobeli viselkedésünket nagymértékben meghatározza a tisztelet. Tiszteljük az alapítót, a dojot, a mestereket, a társainkat /alattunk és felettünk állókat egyaránt/, a szellemiséget, az alapító tanítását, filozófiáját, azt a módot, ahogy a mester átadja ezt, és nem utolsó sorban önmagunkat. Ez a tisztelet a gyermeki kötelező tiszteletre épül.

 

 

A tiszteletből egyértelműen következnek bizonyos dolgok:

 

  • a dojot csak a mester engedélyével szabad másra használni

  • személyes konfliktusok elrendezése a dojoban tilos

  • nem lehet versenyszellem a tatamin

  • a technika nem cél, hanem eszköz a fejlődés szolgálatában

  • a dojoba belépéskor és a tatamira fel- illetve lelépéskor meghajlunk az oltár /shomen – joseki/ felé.

  • A dojoba belépés, tatamira fel- és lelépés bal lábbal történik.

  • Az edzést üdvözlési ceremóniával nyitjuk és zárjuk, ezzel lépünk át egy magunk teremtette spirituális világba ahol csak a fejlődésünkkel törődünk és elhagyjuk a külső közeget, mint zavaró tényezőt. Megtisztulunk a külvilág terheitől.

  • Ha elkésel, a tatami vagy az ajtó sarkában várakozz, amíg az edzést vezető mester be nem enged. /Lehet, hogy erre egy órát is várnod kell. /Ezt csak az edzésvezető engedheti, még a magasabb öves mester sem engedhet be./

  • Amikor a mester magyaráz, seizában nézzük és hallgatjuk végig /ez az egyetlen módja a koncentrált figyelemnek/. Seiza közben ne mocorogj! A seiza nem fájhat, ha valóban figyelsz!

  • A bemutatás után meghajlunk és hangos  ossu – val jelezzük, hogy mindent megértettünk.

  • A közös munkára is meghajlással kérjük fel társunkat.

  • Az alacsonyabb fokozatú, mindig egy kissé mélyebben hajol meg.

  • A mester előtti meghajláskor a meghajlás mértéke addig terjed, hogy látszódjék a tarkód mögötti gallér. Ez a gyermeki alázat és tisztelet.

  • Ha ukénak kérnek fel, az megtiszteltetés ,és még akkor  sem illik visszautasítani, ha éppen pihenőidődet töltöd.

  • Ha éppen nem dolgozol, akkor a szőnyeg szélén, seizában várakozz, ne feküdj, ne támaszkodj, ne beszélgess.

  • A lehető legkevesebbet beszélj a tatamin. A tanulás útja tapasztalatszerzés.

  • Ha a mester edzés közben elhagyja a dojot , vagy visszatér oda, a jelenlévő , legmagasabb öves meghajlást vezényel./  yame !  kyotskei, - musubi dachi – sensei ni rei ! /

  • Ha a mester szólít, azonnal és futva igyekezz hozzá, szembefordulva vele távozz tőle a helyedre.

  • A ruhádat mindig tartsd megigazítva, ezt a tataminak háttal állva tedd meg.

  • A legmagasabb öves tart rendet a dojoban, takaríttat, vezényli üdvözléshez a csapatot.

  • Mindenki köteles a dojot rendben tartani. Soha ne várj másra, hogy valamit a helyére tegyen, feltakarítson. Amint arra gondolsz, hogy valamit meg kellene tisztítani, azonnal tedd meg!

  • A mester mindig készen felállított csapat elé lépjen.

  • A büntetés nem megalázás, hanem figyelmeztetés, és a hiányzó munka pótlása. Ennek a lényege, hogy mindenki maximalista legyen a munkáját illetően.

  • Az egyén hibájának következményeit az egész  csapat viseli, hogy a hibát mindenki megjegyezze és ne kövesse el ismét.

  • Edzésről csak engedéllyel lehet távozni.

  • Ha kérdésünk van, bal kezünket szorítsuk ökölbe és emeljük mell magasságig. Várjuk meg, amíg megszólítanak

  • Nem illik átlépni semmilyen gyakorló, sőt éles fegyver felett.  Ha eszközt veszünk fel, meghajlunk előtte, majd a shomen felé fordulva megismételjük.

  • Nem illik gyakorláson kívül társunk övét fogdosni.

  • A dojoban egyetlen válasz lehet :  osu!

  • a mester dönti el , hogy felfüggeszti – e egy tanuló tanítását. Nem vásároljuk meg a technikát. A havi fizetés csak hozzájárulás, hogy helyet és lehetőséget biztosítsunk a tanuláshoz.

  • Tisztelettel beszélj a mesterrel!

  • Ne rögtön a mesterhez fordulj , van elég magasabb öves, akinek gyakorolnia is kell, hogy segítsen gondjaidban, technikai tanulásodban.

  • A mestert mindig hátulról kerüljük meg, hogy ne akadályozzuk a dojo áttekeintésében.

 

Saját és a társaink biztonsága érdekében, szükséges  és fontos az alábbiak betartása:

 

  • A gín nem lehet szakadás. Egyébként is tiszteletlenség csöves módjára , szakadt ruhában edzésre jönni.

  • A körmöket mindig rövidre kell vágni.

  • Ékszereket , órát tilos edzés alatt viselni.

  • Mindig figyelj oda arra, amit csinálsz, nehogy sérülést okozz a társadnak vagy magadnak.

  • Gyakorló pár között nem haladunk át /tiszteletlen és balesetveszélyes

  • A technika kezdetekor a tori mindig hátra az uke mindig előrelépve álljon be fudo dachiba.

 

A vendég

Ha   vendéget  hozol , illik bemutatni az edzést vezető mesternek , és illik tájékoztatni néhány alapvető illemszabályról, hogy  ne kerülhessen kellemetlen helyzetbe .

 

  • mobiltelefonját kapcsolja ki

  • ne egyen , rágógumizzon, igyon és ne dohányozzon

  • üdvözléskor álljon fel

  • edzés alatt  ne szóljon ismerőséhez aki edz

  • ne járkáljon el arról a helyről, amit mutattak neki

  • semmilyen más módon ne zavarja az edzés  menetét

  • ne feküdjön és ne tegye a lábát  semmire

  • illik csak az edzés befejezésekor távozni

 

Magától értetődő 

  • a papucs használata kötelező

  • a holmidat rendben tedd le

  • tiszteld a tudást magát és tiszteld a nálad nagyobb tudást

  • segítsd a kezdőket

  • a gít minden edzés után terítsd ki száradni. Hetente te mossad! Az övet nem mossuk ki.

  • övvizsgán természetesen csak tiszta gíben /lányok fehér pólóban alatta/ lehet megjelenni

 

Felfogás
  • a meghajlások, tiszteletet, bocsánatkérést, köszönetet fejeznek ki

  • a tiszteleten kívül nagyon fontos az alázat. Hiszen a tudás megszerzése a cél. Tanulni kell, fejlődni, fizikailag és szellemileg egyaránt. Tegyél meg mindent, amit mondanak neked, a legjobb tudásod szerint – itt minden érted  van, a te  fejlődésedet szolgálja. A mesterek, vagy akik már előrébb tartanak a tanulásban, azok nagyon jól tudják, mit, miért csinálnak és csináltatnak veled.

  • Mindig a legjobb tudásod szerint dolgozz, mert csak így ér valamit, ellenkező esetben a partnered  munkáját is tönkreteszed. /ha nem így  teszel, miért vagy itt?/

  • Minden egyes dolog, amit nem maximális akarattal teszel, kilométerkő a kudarcélményhez vezető úton!

  • Ha csak időnként jársz le edzésre, akkor nem csak te nem fogsz megfelelően fejlődni, hanem a többieket is hátráltatod, akik már megtanulták, ami te kihagytál.

  • A technikát ne használd arra, hogy kimutasd az egódat, vagy feleslegesen megsebesíts másokat.

  • Vigyázz a társaidra. Ők nem ellenségek, hanem a társaid, akik ugyanazokat az elveket tanulmányozzák, mint te.

 

Van néhány sarkalatos pont, amin érdemes elgondolkodni

 

  • ha ott vagy az edzésen, akkor ne azzal foglalkozzál, hogy mi alól, hogyan tudnál kibújni, ne keress kifogásokat, ne azzal foglakozz, hogy mit, miért nem tudsz megcsinálni, hanem egyszerűen tedd oda magad és csináld meg legjobb tudásod szerint! Akard megcsinálni! Magad miatt!

  • a szőnyeg és egyéb eszközök pakolása hozzátartozik az edzéshez. Milyen dolog az ha valaki edz és utána nem pakolja el az eszközt amit használt, hanem otthagyja, hogy mások tegyék el utána? Aki lejön edzeni, az igenis ne húzza ki magát a kellemetlen feladatok alól sem, legyen az akár a tatami elpakolása, erősítés, vagy bármi más.

  • Szintén a hozzáállásról szól az, hogy sokszor adnak ki olyan feladatot,  amely csak közvetve  szól az edzésről, és nem sok kedve van hozzá az embernek, pluszt igényel. A mester ilyenkor nézi azt, hogy kik vannak ott. Ilyen a plakátszórás.

 

Biztos vagyok benne, hogy azok sem szeretik, akik ott vannak, mégis megcsinálják. A plakátok kiszórása – de minden más egyéb is – az egyesület – és így mindannyiunk közös érdeke. Mégis mindig csak ugyanazt a pár embert látni. Aki nincs ott, az miért nincs?

 

Ezek a dolgok sokkal többet mondanak el arról, hogy ki, hogyan gondolkozik, hogy ki  milyen szinten áll, mint nagyon sok egyéb. Nem a külsőségek, nem a beszéd az ami számít!

 

 

 

Övvizsga etikett

 

Mindent  ballal kezdünk, mert bal oldalon a szív, ezért a vizsgázó szíve is a vizsgáztató felé mutat. Bal oldalon hordjuk a család jelvényt is, lehetőleg a gín belül és nem kívül. Az oltár a sarokban kellene, hogy álljon, de elfogadott, hogy most a vizsgáztatók mögött legyen.

 

A tori és az uke megáll a tatami szélénél és a tori bemutatkozik. A joseki engedélyt ad a vizsgára, ill. ha vendég van, bemutatja.

Tori /t./ és az uke /u./  szétválnak és a helyükre mennek. U. fegyverrel.

Úgy helyezkednek el, hogy a tatami szélénél, kívül és annak közepe táján állnak meg.

 

A t. a vizsgáztatóknak jobbra helyezkedik el.

 

Meghajlás a joseki felé.

 

A tatamira fellépés elött meghajlás egymás felé. Bal lábbal lépnek fel a ,, piros területre,,.

Ballal ismét, belépés a ,, munka területre,,. Felállás után u. megfordul, kimegy, a  Pirosra, letérdel, lerakja a fegyvereket, elrendezi és meditál kb. 3 – 4 másodpercig.

A kard éle befelé mutat, ez jelzi, hogy munka alatt áll.

Felálláskor a jobb zár vissza a ballhoz.

U. ha eszközt vesz fel: kimegy, letérdel – t. ezzel egyidőben,  féltérden várakozik.

U. eszközt elrejti, feláll.  T. vele egyidőben, szintén.

U. rejtett eszközt felmutatja, jiu kamae /késnél övbe teszi, bokuto–nál övbe szúrva áll fel/ majd közvetlenül ezután, teljes sebességgel támad.

Bokkto lerakása. Kata elején éllel felém, a végénél, éllel kifelé.

 

Kata közbeni felkelés esésből: mindig a tompító kéz irányába , folytatólagosan. Itt fordíthat hátat..

 

Ha a katának vagy a vizsgának vége, t. háttal megy a helyére és megvárja amíg u,  felveszi a fegyvereket, majd egymás felé fordulva, meghajlás.

Egyszerre lépnek ki a piros területre – fordított sorrendben, mint fellépéskor. Jobb, ball láb, musubi dachiba.

Ballal lelépés a tatamiról a joseki felé fordulnak, meghajolnak és háttal mennek a tatami széléig, ott lehet megfordulni.

 

 

Üdvözlési etikett

 

Az edzéseket megelőzi, végigkíséri  és befejezi egy üdvözlési ceremónia. Ennek a lényege, hogy segítsen átlépni egy olyan spirituális, mégis fizikai közegbe, ahol más  akarati, elhatározási  és főleg koncentrációs  móddal  tanuljuk a harcművészetet, mint ami a kinti világba körbevesz.

Azt a felfogást, mintegy csomagot letesszük és – e teher nélkül tisztán tudunk haladni előre.

Az edzés végét is lezárjuk ezzel, amikor, még egyszer alkalmunk van végiggondolni  az  elmúltakat és kifejezni  köszönetünket  a tanításért.

 

Sorakozó: mindig a legmagasabb öves sorakoztat. A Danosok oldalt a vez. Mesternek balra ülnek le.

A seizába, mindenki egyszerre ereszkedik le:  gugol , bal térd, jobb térd.

Mokuso- Mokuso yame!

Shomen ni rei! Az oltár felé meghajlás.  Nálunk inkább a szellemiséget, elkötelezettséget szimbolizálja, mivel nincs alapítónk, akinek a ,, szellemét ,, lehívhatnánk.

Itt mindkét kéz előre csúszik: újhegy, tenyér, könyök.

Megjegyzés: üdvözléskor – főleg a kamizánál – mindkét kéz, egyszerre csúszik a talajra, földharc esetén bal kéz – jobb kéz, vissza

jobb kéz - bal kéz.

A Mester megfordul a danosok felé és külön vezényszó nélkül, egyszerre hajolnak meg. Onegaesimase  sensei !

A legmagasabb öves tanítvány vezényel : sensei ni rei!  onegaeshimae sensei! - felkérlek, hogy segíts nekem -

A mesterek nem vagy csak enyhén hajolnak meg.

Legmagasabb danos vezényel:  otogani rei ! Mindenki meghajol – ossu

Felállás : mindenki egyszerre , hogy ismét érezzük az  együttes  energiát.

 

 

A   LEGMINIMÁLISABB 

TUDNIVALÓK  A  DOJOBAN  VALÓ  VISELKEDÉSHEZ

 

Belépés        

A  dojoba engedéllyel  lépünk  be, amelyet a mester vagy  az előljáró meghajlással engedélyez.  Ha nem vesznek észre, az ajtóban seizában kell várakozni. A dojoba  bal lábbal lépünk be és meghajlunk a shómen felé.

A dojoban rend uralkodik, papucsot, felszerelést katonás rendbe teszünk le, hogy a közlekedést ne zavarja. Aki nem tart rendet a dolgaiban, hogyan várható el tőle a minőségi munka?

Akinek vége az edzésének és elhagyta a dojot, nem jöhet vissza a benthagyott  dolgaiért,  ezzel  zavarja  a  folyó  munkát.

Vendégek és nem az edzésen résztvevők ugyanúgy kötelesek a dojo etikett formáját betartani. A vendégek tájékoztatása  a legmagasabb öves   feladata. Kötelesek cipőjüket levetve a nekik mutatott helyen tartózkodni.  Üdvözléskor illik felálniuk. Illetlen dolog edzés  közben  ismerősnek  integetniük, megszólítaniuk, megjegyzéseket tenniük. Az elöljáró feljogosítja őket a tiszteletteljes edzéslátogatásra, de semmi többre!  A vendég belépéskor meghajlással köszön.

Illetlen dolog vendégként edzés közben távozni. Vendég fogadását a  mesternek kell bejelenteni. Vendéget illik fogadni és üdvözölni, bemutatkozni, bemutatni a dojot, helyére kisérni, felhívni a figyelmét az etikettre, hogy ne kerülhessen kellemetlen helyzetbe. A vendégnek illik edzés elején érkezni és csak a végén távozni.

 

Elöljáró

A mindenkor jelenlévő legmagasabb öves tart rendet a dojoban. Rendbe rakatja a papucsokat, felszereléseket, szőnyeget, shóment

és általában mindenre kiterjed a figyelme, utasítja az alacsonyabb rangúakat, de segít is , velük dolgozik. 

Szégyenletes,  ha csak utasít, de  önmaga nem vesz részt a munkában.

A legmagasabb öves nem törvényen felül álló. A dojo ugyanúgy az otthona és szorgalmával,  munkájával példát mutat. Nem szégyen a szőnyegpakolás!

Ha a mester edzés közben elhagyni kényszerül a dojot a legmagasabb öves Matte-t  vezényel a mester felé fordúlnak - aki röviden tájékoztatja  őket -  majd meghajlást vezényel. A mester Yoshi - utasítására átveszi a vezénylést. Ugyanez történik visszatéréskor.

Figyelmezteti az alacsonyabb rangúakat hibáikra, és ha kell, büntetést szabhat ki. Az alacsonyabb rangú feltétlen köteles minden utasítást

akár a magánéletben is végrehajtani. Az ezzel visszaélő magasabb fokozatú viszont súlyos következményekkel számolhat. Ezért van, hogy magasabb fokozathoz minimum életkor van előírva, és bizonyos szellemi érettség.

A mester után következő fokozatú rangja Senpai.

 

Higiénia

Papucs használata KÖTELEZŐ! Szégyenletes neveletlenség az előtér és  illemhely mocskát a dojoba  és a tatamira felhozni, abban, mint a

disznó hemperegni. A mosdatlan test és láb a trehány, nemtörődöm ember fő jellemzője. Aki így jelenik meg, az nem tiszteli a dojot, társait,

önmagát. Ugyanez érvényes a ruházatra is amellett, hogy a szakadt ruha balesetveszélyes is. Gondolj arra, hogy nem téged ítélnek meg, hanem a családodat, szüleidet és a dojot. Mindenki köteles társát figyelmeztetni ezen hiányosságaira! A köröm legyen rövid még a lányoknál is! Ha érzékeny a bőröd hordható a gi alatt egy fehér póló.

 

MEGSZÓLÍTÁS

Kérdés vagy segítségkérés esetén bal kezet ökölbe szorítva vízszintesig emeljük és lehetőleg először magasabb övest kérjünk fel, csak ha ő

sem tud segíteni forduljunk a mesterhez. A mester megszólítása SENSEI. Magasabb öves  segítő edző ill . első tanítvány SENPAI. A magasabb

rangú dohai, az alacsonyabb rangú kohai. VÁLASZADÁS a dojoban egyetlen egy lehet  HAI -igen! Minden másválasz   -  oké,  jól van, stb. - súlyos neveletlenség a magasabb tudásúval   szemben. Az ilyen ember ne is várjon kíméletet. Nagy dolog az, ha a mesterrel beszélhetsz, Ő személyesen felel mindenkiért, ezért érezd át  ennek a  jelentőségét.

 

MEGHAJLÁSOK,   ETIKAI  FORMÁK

A meghajlással fejezzük ki tiszteletünket, köszönetünket, bocsánatkérésünket. Nem simogatjuk partnerünket, ha fájdalmat okoztunk, hanem meghajlunk felé. Ez elég kell, hogy legyen, egy nemes ember nem ömleng, hanem cselekszik.

Meghajlással kérjük fel társunkat a közös munkára.

Akit közös munkára kérnek fel /partnernak/, az hatalmas megtiszteltetés és semmilyen körülmények között nem illik visszautasítani, még akkor  sem, ha esetleges pihenőidejét tölti valaki.

Technika bemutatásakor, magyarázatkor, felszólítás nélkül seizába ülünk. Magasabb öves ülhet félhivatalos ülésben, de ha alázatos, akkor

példamutatóan soha nem él vele. Bemutatás után, büntetés után, személyes magyarázat után, gyakorlás előtt és után a mester felé mindig meghajlunk! Ha a mester megszólít, felé fordulunk és hangos HAI - al válaszolunk a meghajlással egyidőben. A hai hgyományos katonai válasz.  Ismert és elfogadott az OSSU műszó, jelentése megegyezik az előző igenis-sel. Minden fent felsorolt meghajlást mindig a legmagasabb öves vezényli! A fenti meghajlások HIVATALOSABB ALKALMAKKOR MINDIG SEIZÁBA ERESZKEDVE TÖRTÉNNEK.

Dojoban nem fekszünk le, nem támaszkodunk a falnak, mint a kocsmában, legyen mindenkinek annyi erkölcsi tartása, hogy elviseli a fáradalmakat és tartja magát. Nem illik, sőt komoly hiba átlépni társunk vagy saját ruhánk, felszerelésünk, övünk felett! Szerencsétlenséget kívánunk  ezzel, sőt megalázást jelent. A  mestert mindig   hátulról  kerüljük  meg, ne szaladgáljunk az arca előtt. Gyakorló pár között nem haladunk át, tiszteletlen és balesetveszélyes.

Minden pillanatban, ahogy a dojoba beléptünk, mindenki köteles tudása legjavát nyújtani. Ha nem teszed, társaidtól veszed el az értékes időt és lehetőséget, mindenki kárát látja.

Ha nem dolgozol teljes akarattal, máris vesztettél, bár lehet ,hogy addig a pillanatig évek telnek el, de BIZTOSAN BEKÖVETKEZIK.

Nem veszteseket nevelünk!

A dojoban semmilyen étkezés nem megengedett, még a rágózás sem!

 

BÜNTETÉS

A büntetés nem megalázás, hanem figyelmeztetés és a hiányzó munka pótlása.

Az egyén hibáját mindenki viseli, közösen rójuk le a büntetést, hogy a hibát mindenki megjegyezze és ne kövesse el.

 

RUHÁZAT, RUHAIGAZÍTÁS

Tilos és etikátlan fogdosni, nézegetni mások övét ! Ez annyi, mintha piszkos  kézzel fognánk meg a másik lelkét.

A fogás alól a technikai okok természetesen kivételek.

A ruházatot külön felszólítás nélkül is illik megigazítani. (Hane! Ojigi!) Ruhaigazításkor a Dojo széléhez megyünk, megfordulunk és így igazítunk ruhát, megtiszteljük társainkat azzal, hogy nem mutogatjuk izzadt alsónemünket és csak mindig ápolt külsőnket kínáljuk fel a közös munkára.

A szamurájok gondosan felkészítették testüket, hogy ha legyőzik őket, ne okozzanak kellemetlenséget ellenfelüknek.

A ruha mindig tiszta és szakadásmentes legyen.

A gyakorló ruha a fehér gí, ami a saját dojonkban inkább fekete nadrággal párosul.

 

 

 

JÓ MUNKÁT!

OSU!

bottom of page